ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ #10

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ #10

Περιοδικό

Ιστορία της Τέχνης

CORPUS

Ευγένιος Δ. Ματθιόπουλος, καθηγητής ιστορίας της τέχνης, Πανεπιστήμιο Κρήτης

«Φώτης Κόντογλου και Σπύρος Παπαλουκάς: το χρονικό και το πικρό τέλος μιας φιλίας»

Βιργινία Μαυρίκα, διδάκτωρ ιστορίας της τέχνης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

«Μεταξύ ρεαλισμού και προπαγάνδας: η στρατιωτική ζωγραφική του Georges Bertin Scott για τους βαλκανικούς πολέμους»

Μιχάλης Χατζηδάκης, μεταδιδακτορικός επιστημονικός συνεργάτης, Institut für Bild- und Kunstgeschichte, Humboldt Universität zu Berlin

«“De ludo scaccorum”. Ερμηνευτικές αναγνώσεις της απεικόνισης του σκακιστικού παιχνιδιού στη δυτικοευρωπαϊκή τέχνη (IΙ)»

MEDITATIO PHILOSOPHICA

Αριστείδης Μπαλτάς, ομότιμος καθηγητής φιλοσοφίας των επιστημών, ΕΜΠ

«Giambattista Vico La scienza nuova: ένα μείζον βιβλίο στα καθ’ ημάς»

ΠΗΓΕΣ / ΤΕΚΜΗΡΙΑ

[Σε αυτό το τμήμα του περιοδικού δημοσιεύονται γραπτά τεκμήρια, εκδομένα ή ανέκδοτα, που υπέχουν θέση πρωτότυπης πηγής για την ιστορία της τέχνης. Εδώ θα περιλαμβάνεται λοιπόν ενδεικτικά «από τη μια, ένα παλαιότερο σώμα κειμένων περί τέχνης όπως τεχνικές οδηγίες για καλλιτέχνες, εγχειρίδια και οδηγούς για ειδήμονες, βιογραφίες καλλιτεχνών και κείμενα θεωρίας της τέχνης πριν από τη συγκρότηση μιας επιστημονικής ιστορίας της τέχνης [Kunstwissenschaft]και, από την άλλη, νεότερα περί τέχνης γραπτά, στο μέτρο που δεν διεκδικούν επιστημονικο-ακαδημαϊκό καθεστώς»[1].

Τα δημοσιευμένα τεκμήρια –όταν είναι ξενόγλωσσα– παρουσιάζονται σε ελληνική απόδοση ενώ τα αδημοσίευτα μεταγράφονται ή/και μεταφράζονται. Η δημοσίευση ή/και η μετάφραση των τεκμηρίων πραγματοποιείται με την ευθύνη της Σύνταξης, συνοδεύεται από σύντομη εισαγωγή και, όταν κρίνεται απαραίτητο, από πραγματολογικές παρατηρήσεις.

Ο στόχος της δημοσίευσης των πηγών και των τεκμηρίων είναι διττός: από τη μια συλλέγεται ένα σώμα κειμένων χρήσιμων για την έρευνα ή τη διδασκαλία της ιστορίας της τέχνης και από την άλλη δίνεται ένα έναυσμα για την ενεργοποίηση του ενδιαφέροντος γύρω από ζητήματα που τις περισσότερες φορές, τουλάχιστον στη χώρα μας, δεν έχουν επαρκώς συζητηθεί.]


[1]E. H. Gombrich, “Kunstliteratur” στο AtlantisbuchderKunsteineEnzyklopädiederbildendenKünste, Ζυρίχη, Atlantis Verlag, 1952, σσ. 665-679, αγγλ. μτφρ. Max Marmor, “The literature of art”, Art Documentation, 11, (1), Άνοιξη 1992, σσ. 3-8, το παράθεμα σ.3.

Giorgio Vasari Επιλογικά (1568, 1550)

Μετάφραση, σχόλια: Παναγιώτης Κ. Ιωάννου

Η ιστορία των λογοκριτικών παρεμβάσεων επί της Δευτέρας Παρουσίας του Μιχαήλ Αγγέλου στην Cappella Sistina (1541-1566)

Μετάφραση, σχόλια: Παναγιώτης Κ. Ιωάννου

Peter Paul Rubens De Imitatione Statuarum (1608)

Μετάφραση, σχόλια: Ναυσικά Λιτσαρδοπούλου, επίκουρη καθηγήτρια ιστορίας της τέχνης, ΑΣΚΤ

Σπύρος Βασιλείου POP-ART-L’ HOURLOUPE-σορολόπ! Τρεις προτάσεις για μια νέα ελληνική γλυπτική (1964)

Δανιήλ Απάντηση ενός (εκπατρισμένου) στο άρθρο του οργισμένου γέροντα: ό,τι αφορά τις τρεις προτάσεις για μια ελληνική γλυπτική (1964)

Βλάσης Κανιάρης Τα προβλήματα υπάρχουν παρ’ όλες τις «οργές», γεροντικές ή μη (1964)

Για τη μεταγραφή των άρθρων των Βασιλείου, Δανιήλ, Κανιάρη: Ελένη Ποντίκη, μεταπτυχιακή φοιτήτρια ιστορίας της τέχνης, ΑΣΚΤ

Thomas W. Braden Είμαι ευτυχής που η CIA είναι «ανήθικη» (1967)

Μετάφραση: Άννυ Μάλαμα

Pablo Picasso Πώς έγινα κομμουνιστής (1944)

Μετάφραση: Νίκος Δασκαλοθανάσης

DIVERTIMENTI

Γιάννης Χατζηνικολάου, επιστημονικός συνεργάτης του Warburg Haus και του Ινστιτούτου ιστορίας της τέχνης του Πανεπιστημίου του Αμβούργου

«O Hans Sedlmayr ζωγράφος;»

AD REM

Πολυξένη Γιαννούλη Η ιστορία της τέχνης στο περιοδικό Πανδώρα

ΒΙΒΛΙΑ

Άννα Αδρασκέλα, υποψήφια διδάκτωρ ιστορίας της τέχνης, ΑΣΚΤ

Τιτίνα Κορνέζου Οι κανόνες της τέχνης και η μαγεία της ζωγραφικής. Καλλιτεχνικοί θεσμοί στη Γαλλία 17ος-18ος αιώνας

Ηρώ Μανδηλαρά, διδάκτωρ ιστορίας της τέχνης, ΑΣΚΤ

Νίκος Αξαρλής Τάτλιν: Μνημείο στην ΙΙΙη Διεθνή. Αριστερός Μοντερνισμός και Οχτωβριανή Επανάσταση

Έλενα Χαμαλίδη, επίκουρη καθηγήτρια ιστορίας της τέχνης, Ιόνιο Πανεπιστήμιο

Ειρήνη Γερογιάννη Η περφόρμανς στην Ελλάδα 1968-1986

Αλέξανδρος Δασκαλάκης, διδάκτωρ φιλοσοφίας, Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne

Gilles Deleuze Φράνσις Μπέικον. Η λογική της αίσθησης

ARCHIVUM

Διδακτορικές διατριβές περί νεότερης τέχνης στα ελληνικά ΑΕΙ 2014-2020

Καταγραφή: Γιάννης Γαλανόπουλος, υποψήφιος διδάκτωρ ιστορίας της τέχνης, ΑΣΚΤ

ΙΝDEX

Ευρετήριο τευχών 1-9

© κειμένων: εκδόσεις futura / οι συγγραφείς

Με εξαίρεση τη χρήση αποσπασμάτων υπό την προϋπόθεση της ρητής αναφοράς της πηγής, δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση/αναπαραγωγή οποιουδήποτε τμήματος του περιοδικού χωρίς τη γραπτή άδεια του εκδότη.