ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ #11

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ #11

Περιοδικό

Ιστορία της Τέχνης

CORPUS

Σταύρος Αλιφραγκής, διδάκτωρ ιστορίας και θεωρίας της αρχιτεκτονικής, University of Cambridge

«Ανακατασκευές της ιδανικής σοσιαλιστικής πόλης του μέλλοντος: αρχιτεκτονική, κινούμενη εικόνα και θεωρία του σχεδιασμού στην ΕΣΣΔ του Μεσοπολέμου»

Ευγενία Αλεξάκη, διδάκτωρ ιστορίας της τέχνης, Freie Universität Berlin

«Εκθέσεις που έγραψαν τη δική τους ιστορία (της τέχνης). Πολιτικές της μνήμης και τεχνοϊστορικά αφηγήματα στην πρώτη documenta»

Άννα Αδρασκέλα, υποψήφια διδάκτωρ ιστορίας της τέχνης, ΑΣΚΤ

« “Ut pictura poesis”: λόγος και εικόνα στη γαλλική θεωρία της τέχνης του 18ου αιώνα»

TRANSLATIO

Meyer Schapiro Φυλή, εθνικότητα και τέχνη

Εισαγωγή, μετάφραση: Κάτια Παπανδρεοπούλου, ακαδημαϊκή υπότροφος,

Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

ΠΗΓΕΣ / ΤΕΚΜΗΡΙΑ  [Σε αυτό το τμήμα του περιοδικού δημοσιεύονται γραπτά τεκμήρια, εκδομένα ή ανέκδοτα, που υπέχουν θέση πρωτότυπης πηγής για την ιστορία της τέχνης. Εδώ θα περιλαμβάνεται λοιπόν ενδεικτικά «από τη μια, ένα παλαιότερο σώμα κειμένων περί τέχνης όπως τεχνικές οδηγίες για καλλιτέχνες, εγχειρίδια και οδηγούς για ειδήμονες, βιογραφίες καλλιτεχνών και κείμενα θεωρίας της τέχνης πριν από τη συγκρότηση μιας επιστημονικής ιστορίας της τέχνης [Kunstwissenschaft] και, από την άλλη, νεότερα περί τέχνης γραπτά, στο μέτρο που δεν διεκδικούν επιστημονικο-ακαδημαϊκό καθεστώς» [1] . Τα δημοσιευμένα τεκμήρια –όταν είναι ξενόγλωσσα– παρουσιάζονται σε ελληνική απόδοση ενώ τα αδημοσίευτα μεταγράφονται ή/και μεταφράζονται. Η δημοσίευση ή/και η μετάφραση των τεκμηρίων πραγματοποιείται με την ευθύνη της Σύνταξης, συνοδεύεται από σύντομη εισαγωγή και, όταν κρίνεται απαραίτητο, από πραγματολογικές παρατηρήσεις. Ο στόχος της δημοσίευσης των πηγών και των τεκμηρίων είναι διττός: από τη μια συλλέγεται ένα σώμα κειμένων χρήσιμων για την έρευνα ή τη διδασκαλία της ιστορίας της τέχνης και από την άλλη δίνεται ένα έναυσμα για την ενεργοποίηση του ενδιαφέροντος γύρω από ζητήματα που τις περισσότερες φορές, τουλάχιστον στη χώρα μας, δεν έχουν επαρκώς συζητηθεί.]

  1. E. H. Gombrich, “Kunstliteratur” στο Atlantisbuch der Kunst: eine Enzyklopädie der bildendenKünste, Ζυρίχη, Atlantis Verlag, 1952, σσ. 665-679, αγγλ. μτφρ. Max Marmor, “The literature of art”, Art Documentation, 11, (1), Άνοιξη 1992, σσ. 3-8, το παράθεμα σ.3.

Giorgio Vasari Ο Βίος του Λεονάρντο ντα Βίντσι, ζωγράφου και γλύπτη φλωρεντινού (1550, 1568)

Εισαγωγή, μετάφραση: Παναγιώτης Κ. Ιωάννου

Karel van Mander Σχετικά με την τοπιογραφία (1604)

Εισαγωγή, μετάφραση: Ναυσικά Λιτσαρδοπούλου, επίκουρη καθηγήτρια ιστορίας της τέχνης, ΑΣΚΤ

Alfred H. Barr Jr. Είναι κομμουνιστική η μοντέρνα τέχνη; (1952)

Μετάφραση: Άννυ Μάλαμα

Ο Joseph Kosuth και ο Seth Siegelaub απαντούν στον Benjamin Buchloh για την εννοιολογική τέχνη (1989)

Μετάφραση: Αλεξάνδρα Κ. Δημητρίου και Μιχάλης Σωτηρίου

ΒΙΒΛΙΑ

Νίκος Πεγιούδης, ακαδημαϊκός υπότροφος, ΑΣΚΤ

Μαξ Ράφαελ, Προυντόν, Μαρξ, Πικάσο. Τρεις μελέτες γύρω από την κοινωνιολογία της τέχνης

Εύη Παπαδοπούλου, ακαδημαϊκή υπότροφος, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Κώστας Ιωαννίδης, Μία υπερόχως νόθος τέχνη: ποιητικές της φωτογραφίας τέλη 19ου-αρχές 20ού αιώνα

Νίκος Καζέρος, Msc αρχιτεκτονικής, ΕΜΠ

Jean-Louis Cohen, Η αρχιτεκτονική μετά το 1889. Με το βλέμμα στο μέλλον / Αγγελική Αυγητίδου (επιμ.), Δημόσια Τέχνη – Δημόσια Σφαίρα

Χριστόφορος Μαρίνος, διδάκτωρ ιστορίας της τέχνης, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας / επιμελητής εκθέσεων και δράσεων του ΟΠΑΝΔΑ

Συλλογικό, Ο πολυπράγμονας Λεωνίδας Χρηστάκης: 9+1 κείμενα

Χάρις Κανελλoπούλου, διδάκτωρ ιστορίας της τέχνης, ΕΚΠΑ

Μάνος Στεφανίδης, Το δράμα του σώματος. Ο Διαμαντής Διαμαντόπουλος ‒ Αισθητική και ιδεολογία μιας εποχής

Δημήτρης Α. Κωστάκης, μεταπτυχιακό δίπλωμα ιστορίας, Universiteit Leiden

Άγγελος Χανιώτης, Η εποχή των κατακτήσεων. Ο ελληνικός κόσμος από τον Αλέξανδρο στον Αδριανό 336 π.Χ. – 138 μ.Χ.

VARIA

Ελεάνα Στόικου, μεταδιδακτορική ερευνήτρια, ΑΠΘ

Eπιστημονική διημερίδα «Οι εικαστικές τέχνες στην Ελλάδα τη δεκαετία του 1940»