[*ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ #2]

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ #2

Περιοδικό

Ιστορία της Τέχνης

CORPUS

Γιάννης Μπόλης, επιμελητής, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
«Καλλιτεχνικές εκθέσεις, σύλλογοι, εταιρείες και ενώσεις στην Αθήνα του 19ου αιώνα»

Άρης Σαραφιανός, επίκουρος καθηγητής, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
«Τέχνη και ανατομία στη Βασιλική Ακαδημία του Λονδίνου: οι πολλαπλές αναπαραστάσεις του ανθρώπινου σώματος την εποχή της συντηρητικής αντίδρασης» (ΙΙ)

Παναγιώτης Μπίκας, διδάκτωρ, ΑΠΘ
«Για τον T.J. Clark»

ΞΕΝΙΑ
[Εδώ φιλοξενούνται κείμενα ιστορικών τέχνης που δραστηριοποιούνται εκτός Ελλάδας και έχουν κατά κανόνα γραφτεί σε ξένη γλώσσα. Τα κείμενα αυτά είτε είναι γραμμένα ειδικά για το περιοδικό είτε έχουν δημοσιευθεί την τελευταία πενταετία και αποτελούν ευγενική παραχώρηση του συγγραφέα τους. Τα κείμενα επιλέγονται και μεταφράζονται με ευθύνη της Σύνταξης.]

Donald Preziosi, ομότιμος καθηγητής, University of California, Los Angeles
«Γιατί η τέχνη είναι επικίνδυνη»

Μετάφραση: Άννυ Μάλαμα

TRANSLATIO

Meyer Schapiro
«Λεονάρντο και Φρόιντ: μια μελέτη ιστορίας της τέχνης»

Μετάφραση:
Αντιγόνη Λεάκου, πτυχίο θεωρίας και ιστορίας της τέχνης, ΑΣΚΤ
Αγγελική Παπανικολάου, ΜΑ, μουσειακές σπουδές, University College London

ΠΗΓΕΣ / ΤΕΚΜΗΡΙΑ
[Σε αυτό το τμήμα του περιοδικού δημοσιεύονται γραπτά τεκμήρια, εκδομένα ή ανέκδοτα, που υπέχουν θέση πρωτότυπης πηγής για την ιστορία της τέχνης. Εδώ θα περιλαμβάνεται λοιπόν ενδεικτικά «από τη μια, ένα παλαιότερο σώμα κειμένων περί τέχνης όπως τεχνικές οδηγίες για καλλιτέχνες, εγχειρίδια και οδηγούς για ειδήμονες, βιογραφίες καλλιτεχνών και κείμενα θεωρίας της τέχνης πριν από τη συγκρότηση μιας επιστημονικής ιστορίας της τέχνης [Kunstwissenschaft] και, από την άλλη, νεότερα περί τέχνης γραπτά, στο μέτρο που δεν διεκδικούν επιστημονικο-ακαδημαϊκό καθεστώς» [1] .
Τα δημοσιευμένα τεκμήρια –όταν είναι ξενόγλωσσα– παρουσιάζονται σε ελληνική απόδοση ενώ τα αδημοσίευτα μεταγράφονται ή/και μεταφράζονται. Η δημοσίευση ή/και η μετάφραση των τεκμηρίων πραγματοποιείται με την ευθύνη της Σύνταξης, συνοδεύεται από σύντομη εισαγωγή και, όταν κρίνεται απαραίτητο, από πραγματολογικές παρατηρήσεις.
Ο στόχος της δημοσίευσης των πηγών και των τεκμηρίων είναι διττός: από τη μια συλλέγεται ένα σώμα κειμένων χρήσιμων για την έρευνα ή τη διδασκαλία της ιστορίας της τέχνης και από την άλλη δίνεται ένα έναυσμα για την ενεργοποίηση του ενδιαφέροντος γύρω από ζητήματα που τις περισσότερες φορές, τουλάχιστον στη χώρα μας, δεν έχουν επαρκώς συζητηθεί.]

1. E. H. Gombrich, “Kunstliteratur” στο Atlantisbuch der Kunst: eine Enzyklopädie der bildendenKünste, Ζυρίχη, Atlantis Verlag, 1952, σσ. 665-679, αγγλ. μτφρ. Max Marmor, “The literature of art”, Art Documentation, 11, (1), Άνοιξη 1992, σσ. 3-8, το παράθεμα σ.3.

Επιστολή του Ραφαήλ στον πάπα Λέοντα Ι΄
Επιμέλεια-μετάφραση: Παναγιώτης Ιωάννου

Ένα ανέκδοτο αυτοβιογραφικό σημείωμα του Μ. Σπιέρου (Νικόλα Κάλας)
Επιμέλεια: Μαρία-Θηρεσία Δαλεζίου, μεταπτυχιακό δίπλωμα ιστορίας της τέχνης, Πανεπιστήμιο Κρήτης

ΒΙΒΛΙΑ

Νίκος Δασκαλοθανάσης
Francis Haskell, Η ιστορία και οι εικόνες της. Η τέχνη ως ερμηνεία του δυτικού πολιτισμού
Francis Haskell, Η δύσκολη γέννηση του βιβλίου τέχνης

Γλαύκη Γκότση, διδάκτωρ, ΑΠΘ
Νίκη Λοϊζίδη, Ο μοντερνισμός και οι μύθοι του

Γεωργία Μεταξά, υποψήφια διδάκτωρ, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Johann Joachim Winckelmann, Ιστορία της Αρχαίας Τέχνης. Η τέχνη των ανατολικών λαών, των Ετρούσκων, των Ελλήνων και των Ρωμαίων
Ι.Ι. Βίνκελμαν, Σκέψεις για τη μίμηση των ελληνικών έργων στη ζωγραφική και τη γλυπτική

Πολύνα Κοσμαδάκη, επιμελήτρια, Μουσείο Μπενάκη
Ελπίδα Ρίκου (επιμέλεια), Ανθρωπολογία και σύγχρονη τέχνη

ΕΚΘΕΣΕΙΣ

Λουίζα Αυγήτα, διδάκτωρ, City University London
4η ΜΠΙΕΝΑΛΕ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΠΑΝΤΟΥ ΑΛΛΑ ΤΩΡΑ
ΚΜΣΤ Μονή Λαζαριστών, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών, Γενί Τζαμί, Αλατζά Ιμαρέτ, ΔΕΘ (περίπτερο 6), 18 Σεπτεμβρίου 2013 – 31 Ιανουαρίου 2014

Άννυ Μάλαμα
4η ΜΠΙΕΝΑΛΕ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
AGORA
Κτήριο της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος, CAMP Contemporary Art Meeting Point, 29 Σεπτεμβρίου – 1 Δεκεμβρίου 2013

Ευθυμία Γεωργιάδου-Κούντουρα, διατελέσασα αναπληρώτρια καθηγήτρια, ΑΠΘ
55η ΜΠΙΕΝΑΛΕ ΒΕΝΕΤΙΑΣ
Ι. IL PALAZZO ENCICLOPEDICO
ΙΙ. ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΤΣΙΒΟΠΟΥΛΟΣ, ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΗΔΕΝ – HISTORY ZERO, 1 Ιουνίου – 24 Νοεμβρίου 2013

Σωτήρης Μπαχτσετζής, διδάσκων, ΕΑΠ
ΕΚ ΝΕΟΥ. ΜΙΑ ΝΕΑ ΓΕΝΙΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ
Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, 24 Οκτωβρίου 2013 – 2 Μαρτίου 2014

Κωνσταντίνος Στεφανής, διδάκτωρ, The London Consortium
Ι. CHRISTIAN BOLTANSKI, ΒΛΕΜΜΑΤΑ
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, 8 Οκτωβρίου 2013 – 12 Ιανουαρίου 2014
ΙΙ. MARTIN KIPPENBERGER, A CRY FOR FREEDOM
Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, 10 Οκτωβρίου 2013 – 26 Ιανουαρίου 2014

ΣΥΝΕΔΡΙΑ

Σπύρος Πετριτάκης, υποψήφιος διδάκτωρ, Πανεπιστήμιο Κρήτης
ΜΑΓΕΜΕΝΕΣ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΕΣ. Η ΘΕΟΣΟΦΙΑ, Η ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΟΙ ΤΕΧΝΕΣ, π. 1875-1960 Άμστερνταμ, 25–27 Σεπτεμβρίου 2013

 

© κειμένων: εκδόσεις futura / οι συγγραφείς

Με εξαίρεση τη χρήση αποσπασμάτων υπό την προϋπόθεση της ρητής αναφοράς της πηγής, δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση/αναπαραγωγή οποιουδήποτε τμήματος του περιοδικού χωρίς τη γραπτή άδεια του εκδότη.

Advertisements

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s